Co se lze naučit od Michaela Gerbera?
27.12.2017 | 19.1.2018 11:43
Přečtěte si další osobní tip Vladimíra Fichtnera, jak i Vy můžete využít tajemství úspěšných na cestě k Vašim vlastním milionům.
Michael Gerber je další z lidí, od kterých jsem se na cestě k milionům také hodně naučil. Právě díky němu jsem pochopil, co dělá 9 z 10 malých a středních podnikatelů v Čechách a na Slovensku špatně a co jsme dělali špatně i my. Pracovali jsme totiž velmi intenzivně ve firmě, namísto toho, abychom pracovali na firmě.
Michael Gerber ve své inspirativní knize Podnikatelský mýtus říká: „Úkolem podnikatele je představovat si firmu jako něco, co existuje nezávisle na nás jako majitelích.“ A to byl na počátku našeho podnikání i náš problém. Na tom, že firma existuje bez nás, jsme vůbec nepracovali. Na začátku firmy, v jejích dětských letech, totiž vždy platí, že firma jste vy. A když začne růst je velmi těžké se od ní vzdálit a získat perspektivu „pouhého“ majitele.
Znáte své poslání?
Můj dotaz „Jaké je poslání vaší firmy?“ mnoha českým a slovenským podnikatelům připadá přinejmenším divný. Většinou odpovídají tím, co vyrábí nebo jaké služby poskytují. Se skutečně dobře zformulovaným posláním se setkávám až u úspěšných větších firem nebo firem zahraničních. Až když jsem sám začal pracovat s posláním vlastní firmy, pochopil jsem, jak moc může pomoci nebo jak moc naopak může chybět.
Správně formulované poslání totiž sjednocuje. Sjednocuje všechny lidi ve firmě, ale i mimo ni, kolem jedné myšlenky. A tato myšlenka se stává hybnou silou i klíčovým rozhodovacím kritériem v životě firmy. Jestliže dobře naformulujete poslání firmy, stanou se vašimi kolegy a zaměstnanci pouze takoví lidé, kteří chtějí jít spolu s vámi za stejným posláním. Kteří chtějí v konečném důsledku dokázat to samé co vy. A s takovými kolegy si ušetříte spoustu trápení. Trápení ve chvílích, kdy najednou máte pocit, že „ti vaši lidé“ tahají za jiný provaz než vy, kdy – namísto abyste vymýšleli, co a jak dělat - je musíte přesvědčovat, aby vůbec něco dělali. Větší úspěšné české firmy nebo často zkušenější firmy zahraniční s posláním pracují. Ví totiž, že si zjednoduší život.
Tip pro vás:
A jak by mělo vypadat ideálně naformulované poslání firmy? Ideálně by stejný slogan měl oslovovat zaměstnance, zákazníky i majitele firmy.
Například poslání v naší firmě je jednoduché: „Chceme co nejvíce lidem pomoci k finanční nezávislosti.“ To je motto, které rádi slyší nejen naši zákazníci, ale také naši zaměstnanci (i oni chtějí být finančně nezávislí), a samozřejmě tento slogan je příjemný i pro nás – majitele firmy. Ve chvíli, kdy budete poslání vaší firmy formulovat, myslete na to, aby znělo dobře skutečně všem.
Vladimír Fichtner
Článek vyšel v časopise FINMAG.
Související články
- Vyplatí se vzdělávat Vaše klienty? (1.3.2018)
- Portfolio pro rentu (27.12.2017)
- Hra o finanční svobodu (27.12.2017)
- Hrejte si a objevujte přitom tajemství, jak se lépe starat o vaše peníze (27.12.2017)