Na co si dát při podnikání pozor 1.

27.12.2017 | 19.1.2018 11:46

Vladimír Fichtner odhaluje největší chyby v podnikání, se kterými se setkal u sebe nebo u jiných a na které byste si měli dát pozor i vy... nechcete-li přijít o miliony.

Na co si dát při podnikání pozor 1.

Je až neuvěřitelné, jak málo majitelé malých a středních firem ví o svém podnikání. A jak málo jsou zvyklí pracovat s čísly. Čísly, která mohou znamenat méně práce a více peněz.

Máte svou „exit“ strategii?

Podle studie PriceWaterhouseCoopers chce polovina amerických majitelů malých a středních firem prodat svoji firmu do 10 let (odejít – proto „exit“ strategie). Institut Michaela Gerbera uvádí, že 40 % majitelů chce prodat svůj podnik do 5 let. Moje zkušenost s českými a slovenskými podnikateli je podobná, ne však stejná.

Ale schválně. Pokud jste majitelem firmy, do kolika let chcete být finančně nezávislí vy? Ale pozor, mluvím o skutečné nezávislosti. Ne o tom, že si za vaši aktivitu vyděláváte hodně peněz. Mluvím o okamžiku, kdy už ve firmě nebudete působit. A ta bude fungovat i bez vás. Mluvím o okamžiku, kdy z vás bude skutečně jenom majitel. Kdy se stanete rentiérem.

Většina majitelů v ČR a SR, se kterými jsem se potkal, chce být finančně nezávislá do 5ti let. Málokdo z nich však přemýšlí o tom, jak na to. Nemyslí skoro vůbec na to, jak úsilí a energii, které svým firmám obětovali, nakonec „zpeněží.“ Nemají na to totiž při té spoustě práce ve firmě čas.

Víte, že na každých 100 000 korun měsíční renty budete potřebovat zhruba 20 milionů korun? 20 milionů, které vám budou rentu vydělávat. Pozor. Nejde o hodnotu domů, ve kterých bydlíte, ani o hodnotu jachty nebo vašeho pěkného auta a hodinek. To nejsou skutečná aktiva. Jde o investice do nemovitostí na pronájem, dluhopisů, akcií, fondů apod. Vzhledem k tomu, že jste do dnešního dne dali stranou jen pár set tisíc do stavebního spoření a životního pojištění, ještě hodně peněz chybí. Kde je vezmete? Nejlépe ve firmě. V průběhu 5ti let si budete vyplácet zajímavé dividendy a především za 5 let bude vaše firma skutečně připravena na „prodej.“

První věc, kterou byste si měli dobře promyslet již při rozjezdu vašeho byznysu, je exit strategie. Komu firmu prodáte? Kdo už by dnes ten váš byznys (když se vám povede) chtěl? Jak musí vypadat byznys, aby byl pro kupce zajímavý? To jsou první otázky, které je třeba si vyjasnit. A vám doporučuji to samé. Na „exit“ myslete již od první chvíle.

A ještě jedna poznámka. Skutečně plnohodnotný exit nemáte nikdy šanci realizovat, pokud na něj nemyslíte alespoň 3 roky předem. To neznamená, že se ráno nemůžete probudit a říci si: „Tu moji firmu chci prodat do 6ti měsíců.“ To udělat můžete. A mnoho podnikatelů to v ČR a SR dělá. Ale jenom díky tomu, že na exitu nepracují a nepřipravují se na něj, přichází o desítky a často stovky milionů. A investoři jejich podniky kupují „za hubičku.“

Úspěšné podnikání přeje,

Vladimír Fichtner

(Z článku, který vyšel v časopise FINMAG)

Klíčová slova

Výběr nejčtěnějších článků

icon - FINANČNÍ PORADCI

FINANČNÍ PORADCI

Získejte zkušenosti a informace a staňte se nejlepším poradcem.

ZJISTIT VÍCE
icon - FINANČNÍ INSTITUCE

FINANČNÍ INSTITUCE

Zlepšete dovednosti svých kolegů profesionálním tréninkem.

ZJISTIT VÍCE
icon - FIRMY A ÚŘADY

FIRMY A ÚŘADY

Vzdělávejte sebe a své zaměstnance ve finanční gramotnosti.

ZJISTIT VÍCE
icon - ŠKOLY

ŠKOLY

Naučte se efektivně vzdělávat ve finanční gramotnosti.

ZJISTIT VÍCE
icon - LIDÉ

LIDÉ

Porozumějte financím a využívejte dobře své možnosti.

ZJISTIT VÍCE

Zanechte nám svůj e-mail a buďte stále v obraze o finančním vzdělávaní