Myšlenka za milióny (autor Vladimír Fichtner)

5.12.2018

11. – 12. října pořádala firma KFP workshop „Jak budovat poradenský byznys v digitální době“. Lektorem byl můj dlouholetý partner v KFP Vladimír Fichtner. Workshop byl – jak je u Vladimíra vysokým standardem – hodnocen jako mimořádně přínosný a inspirativní pro poradenskou praxi orientovanou na bonitní klienty. Přestože znám Vladimíra více než 20 let, myšlenka, kterou na workshopu řekl, mne přímo ohromila …

Myšlenka za milióny (autor Vladimír Fichtner)
V jedné z mnoha diskuzí mezi účastníky a Vladimírem přišla řeč na to, jak je možné, že sefirmě Fichtner s.r.o. podařilo během 9 let zvýšit aktiva v poradenském mandátu (AUM) z 50 mil. Kč na více než 3 mld. Kč. 

 

Na českém poradenském trhu se o placené poradenství snaží čím dál více menších firem i jednotlivců.  Přesto, že jde o kvalitní poradce, často s titulem EFA, kteří odvádějí pro klienty skvělou práci, má většina z nich po několika letech usilovné práce v poradenském mandátu několik málo desítek miliónů Kč.

 

Vladimírova odpověď byla, že klíč spočívá v poplatcích (kvalitní poradenství a pravidelný servis jsou samozřejmě podmínka nutná, nikoliv však postačující). Pokud totiž nastavíte svůj cenový poradenský model tak, že klientovi účtujete cca 1,5 - 2 % poplatek z AUM ročně bez ohledu na výkonnost trhu, tak prostě nezískáte opravdu bonitní klienty (tím myslíme klienty s majetkem stovek mil. Kč).

 

A Vladimírovo zdůvodnění mi přijde geniálně jednoduché a přitom hluboce pravdivé.  Pokud chcete motivovat ke spolupráci klienta s majetkem např. 200 mil. Kč a představíte mu Váš cenový model, tj.: „naúčtuji Vám fixní poplatek 3 až 4 mil. Kč každý rok bez ohledu na to, jestli Vaše portfolio vydělá nebo prodělá,“ tak bonitní (= finančně gramotný) klient řekne velmi pravděpodobně: „NE“. A to je hlavní důvod, proč i velmi kvalitní poradci postupují v budování své praxe příliš pomalu.

 

Jaké je řešení? Klienti jsou ochotni zaplatit Vám cca 1 % z AUM ročně (tj. 2 mil. Kč v našem příkladu 200 mil. klienta), pokud vidí Vaši poradenskou přidanou hodnotu a současně jejich portfolio vydělává. Ale je pro ně příliš nelogické platit „plný“ poplatek i v době, kdy jejich portfolio nevydělá ani korunu nebo se propadá o desítky procent. Naopak jim dává smysl průběžný, rozumně nízký poplatek s podílem na zisku v případě růstu portfolia.


Petr Pavlásek

Klíčová slova

Výběr nejčtěnějších článků

icon - FINANČNÍ PORADCI

FINANČNÍ PORADCI

Získejte zkušenosti a informace a staňte se nejlepším poradcem.

ZJISTIT VÍCE
icon - FINANČNÍ INSTITUCE

FINANČNÍ INSTITUCE

Zlepšete dovednosti svých kolegů profesionálním tréninkem.

ZJISTIT VÍCE
icon - FIRMY A ÚŘADY

FIRMY A ÚŘADY

Vzdělávejte sebe a své zaměstnance ve finanční gramotnosti.

ZJISTIT VÍCE
icon - ŠKOLY

ŠKOLY

Naučte se efektivně vzdělávat ve finanční gramotnosti.

ZJISTIT VÍCE
icon - LIDÉ

LIDÉ

Porozumějte financím a využívejte dobře své možnosti.

ZJISTIT VÍCE

Zanechte nám svůj e-mail a buďte stále v obraze o finančním vzdělávaní