Nevymýšlejte již vymyšlené
11.5.2016 | 21.3.2018 11:07
Mezi poradci často panuje názor, že poradenství je přísně individuální, že neexistují dva stejní klienti ani dvě stejné situace. Na vše je tedy třeba se podívat individuálně a vždy vymyslet individuální řešení. My si myslíme pravý opak. Proč, o to se s Vámi podělí analytik KFP Mgr. Petr Syrový, EFA v dnešním článku.
Vlastní pravidla usnadní život
Tyto a podobné otázky si klademe vlastně u každého klienta. A znovu a znovu na ně musíme hledat odpovědi.
Naše vlastní pravidla, která si nastavíme, mají za cíl ulehčit nám práci. Ne nám ji znepříjemnit a zkomplikovat.
Práci si ulehčíme díky tomu, že:
• S danou otázkou si budeme lámat hlavu pouze jednou a výsledek použijeme mnohokrát.
• Klientovi dáme vždy stejnou odpověď. Nestane se, že si budeme protiřečit.
• Budeme si lépe pamatovat, co jsme klientovi řekli.
Vysvětlíte klientům, co ANO
Můžete se k vašemu doporučení vracet a vždy budete doporučovat to samé. Vždy budete říkat: „Doporučuji rezervu ve výši … měsíčních výdajů.“
Důležitost pravidel a důležitost zdůvodnění nabírá na významu, pokud se budeme pouštět do doporučení u jednotlivých produktů. Výběr produktů není tak jednoduchý jako určení si pravidla o likvidní rezervě. Na produkty se můžeme dívat zleva zprava, můžeme upřednostňovat různé ukazatele, různá hlediska. Právě u produktů je důležité říci si, jaká pravidla by měly produkty splňovat, pokud do nich mají směřovat peníze klientů.
Například u fondů můžete vyžadovat, aby akciové fondy existovaly na trhu více než 10 let. Klientům dobře vysvětlíte, proč preferujete fondy, které již mají něco za sebou. Fondy, u kterých se můžete třeba podívat, jak se jim dařilo v letech 2008 a 2009. Když si dáte takovéto pravidlo, výběr fondů se vám zúží. Mnohé fondy Vaše pravidlo nesplní a Vám se budou fondy lépe vybírat. Další pravidlo může hovořit o alokaci prostředků v rámci fondu. Například budete chtít, aby světový akciový fond investoval nad 30 % majetku v USA a méně než 10 % na emerging market. Opět je to pravidlo, které má svoji logiku a dobře se vysvětluje klientům – tato alokace odpovídá světové tržní kapitalizaci. Tímto pravidlem říkáte, že nechcete do portfolia fondy, které se úzce zaměřují na akcie v Brazílii, Turecku nebo Indii.
Pravidla jsou na Vás. Určete si taková, která jsou rozumná a která vedou k bezpečnému finančnímu řešení.
Zdůvodníte, co NE
Poradce nikdy nemůže odpovědět, jestli je nový fond zaměřující se na akcie Egypta dobrý nebo špatný. Poradce budoucnost nezná a může se stát, že daný produkt (náhodou) zazáří. Navíc říci o nějakém produktu, že je špatný, je tenký led.
Jiný způsob je o daném produktu říci: „Nesplňuje kritéria, která mám na daný produkt, proto ho nemohu doporučit. Nedoporučuji nové fondy, které se specializují na okrajové trhy.“ Je to vůči produktu korektní, pro klienty dobře pochopitelné a budete v tom konzistentní.
Pravidla si udělejte svá
Používání svých vlastních pravidel poradcům, ale i klientům, zpříjemňuje život.
Petr Syrový €uropean Financial Advisor™
Klíčová slova
Související články
- Co je dražší - překlenovák nebo hypotéka (27.12.2017)
- Jak využít tajemství Kiyosakiho a Allena na cestě k vlastním milionům - tajemství páté (27.12.2017)
- Co dělají úspěšní majitelé podniků jinak než Vy? (27.12.2017)
- Jak pojišťovat děti? (27.12.2017)